Aki már olvassa egy ideje a blogomat vagy követ a közösségi médiában, az valószínűleg tudja, hogy milyen fontos része a munkámnak a szemléletformálás és a fenntartható lakberendezéssel kapcsolatos információk megosztása. Miért csinálom mindezt? Mert azt szeretném, ha a környezettudatos lakberendezés nem csak egy szűk réteg hobbija lenne, hanem pár éven belül ez a szemlélet vehetné át a mai mainstream lakberendezési gondolkodás helyét, és ezért minden tőlem telhetőt meg akarok tenni.
Miért van szükség szemléletváltásra a lakberendezésben?
Az ökológiai és klímaválság ténye ma már nem vitatéma, a cselekvés pedig sürgetőbb, mint valaha. Változtatnunk kell az élet minden területén, ami alól a lakberendezés sem kivétel. Az erre a helyzetre reagáló társadalmi mozgalmak (minimalizmus, önkéntes egyszerűség, slow movement, zero waste mozgalom) mind egy olyan életmód mellett teszik le a voksot, ami a fogyasztás (radikális) visszafogásával és átalakításával jár.
A lakberendezés esetén is ki kell mondani: a (folyamatos) fogyasztásra ösztönzés, még ha (relatíve) környezetbarát termékekről van is szó, nem a megfelelő út a fenntarthatósághoz!
Mi lehet az alternatívája a fogyasztáson alapuló lakberendezésnek?
Saját otthonunk kialakítása és a lakberendezési munkáim során megszerzett tapasztalatok alapján összeállt a fejemben egy olyan egyszerű, a józan ész logikájára építő módszertan, ami leírja, hogy milyen lépéseken keresztül tudjuk otthonunkat környezettudatosan átalakítani. Ha ezt a sorrendet követitek, akkor garantált, hogy kevesebbet fogtok vásárolni (egyben költeni), több örömök lesz magában a folyamatban és a végeredményben is.
1. LÉPÉS: TUDATOS EGYSZERŰSÍTÉS
Először is selejtezz, rakj rendet! Nem érdemes lakberendezésről komolyan beszélgetni addig, amíg egy lakás tele van használaton kívüli, lejárt szavatosságú, nemszeretem dolgokkal.
2. LÉPÉS: KREATÍV ÁTALAKÍTÁS
Hozd ki a legtöbbet abból, amid van! Meglévő tárgyainkra, adottságainkra nem csupán korlátként, de inspirációs forrásként is tekinthetünk, ami végtelen terepet ad a kreativitásnak.
3. LÉPÉS: FELELŐS VÁSÁRLÁS
Vásárolj kevesebbet, és válassz tudatosan! A legfőbb különbség a mainstream és a fenntartható lakberendezés között az, hogy a vásárlás az első helyről az utolsóra kerül.
Nulladik lépés: vízió
Mielőtt belevágnál az otthonod átalakításába, fontos, hogy tisztába tedd magadban, mik a pontos céljaid, és hogy milyen kép lebeg a lelki szemeid előtt, amikor az ideális otthonodra gondolsz.
Milyen a jó vízió? Mitől lesz fenntartható, és nem utolsósorban megvalósítható?
- nem csak a vágyainkat, álmainkat fejezi ki, de összhangban van a valós szükségleteinkkel és a reális lehetőségeinkkel is
- nem csak a szubjektív ízlésünket tükrözi, hanem figyelembe veszi az objektív adottságokat is
- nem csak az egyénre koncentrál, hanem a környezet megóvására és az elérhető társadalmi haszonra is
Egyáltalán nem magától értetődő, hogy az emberek tisztában vannak a saját szükségleteikkel, és időnként az erőforrások (pénz, idő, kreativitás) helyes felméréséhez is jól jön a külső segítség. Van, aki még csak keresi a saját stílusát, mások nem látják, mit lehet kihozni egy adott térből, meglévő tárgyaikból. A fenntartható alternatívákat sem mindig egyszerű megtalálni, mert nincs egy olyan oldal, ahol össze lennének gyűjtve a környezettudatos lakberendezéssel kapcsolatos hasznos információk. Egy dolgot viszont megtanultam, mióta saját vállalkozásom van: ha valami nem megy egyedül, nem szégyen segítséget kérni. :)
Ha bővebben is kíváncsiak vagytok a 3 lépéses módszertanra, látogassatok el a weboldalamra (www.greenster.hu), és töltsétek le az ingyenes útmutatót!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal